måndag 31 december 2012

Happy new year!


Året var 2012. Året då jag fick uppleva mycket gott i film- musik- och komikväg. Sammanlagt 13 biobesök (A dangerous method, The girl with the dragon tattoo, The hunger games, The avengers, Dark shadows, Prometheus, Snow white and the huntsman, The dark knight rises, Modig, Skyfall, Breaking dawn part 2, Skyfall och The hobbit), 8 diverse musikevenemang (The tallest man on earth, Paul Simon, Coldplay, Live at heart-festivalen, klassiskt med Dvorak, några musikelevers avslutningskonsert, Adventa och O helga natt) och 2 humorshower (Ljust och fräscht och Johan Glans). Många av dem fantastiska upplevelser. Men 2012 hade även många andra höjdpunkter. Det här var året då lille Telonius kom till världen. Året då Sverige äntligen vann Eurovision efter många år av fiaskon. Och icke att förglömma, Stora tröjbytardagen – nio år sedan Sankt Pelvis bytte tröja. Möhippa och en mycket underhållande midsommarfest. Spökvandring på slottet.  Jag har haft en underbar sommarsemester med fint bröllop, ruskigt bra konserter och en 26:e födelsedag. En av de absolut största höjdpunkterna var förstås min resa till London. Top notch!! 

Men hörrni, det var de glädjande händelserna det. Man kan ju inte alltid vara glad. Jag var t.ex inte speciellt glad när min fina vän drog till USA i tre månader. Det var en jobbig tid. Och det var inte jätteskoj när mina andra fina vänner flyttade till London (dock lite glädjande eftersom jag fick en anledning att åka dit). Det var lite smått pest och ödeläggelse när sommarsemestern nådde sitt slut. Och så blev jag förkyld lagom till att jag skulle hem och fira jul, och då kom jag hem till en sjukstuga där vi alla hostade, nös, snorade, gick omkring i nån slags förkylningsdimma och en av oss pjukade. Men nu ska vi inte fokusera allt för mycket på det jobbiga. 2012 var ju även året då jorden inte gick under. Det är ju bra. 

Så, där har ni en sammanfattning. Då kör vi en årets-lista också.

ÅRETS:
Major celebrity crush: Michael Fassbender. HEEET!!! Och väldigt bra också.
Minor celebrity crush: Peter i Saltkråkan. Vet inte om man kan räkna honom som “celebrity”, men han har ju varit med på tv iaf. Tycker bara han verkar vara så himla go.
Bästa tv-serie: The walking dead. Sjukt äcklig men så fantastiskt nagelbitande spännande.
Bästa karaktär i tv: Edith i Downton Abbey. Jag bara gillar henne helt enkelt. Hon får stå ut med så mycket skit men hon är stark ändå liksom.
Bästa bioupplevelse: Skyfall. Jag kan inte hjälpa det, jag bara tokgillar Daniel Craig som Bond.
Sämsta bioupplevelse: Dark shadows. Jag såg fram emot ännu ett enastående skådespel av Johnny Depp. En sådan besvikelse för själen det var.
Bästa musikupplevelse: Coldplay! Tallest man och Paul Simon var fantastiska de med, men alltså, Coldplay var magiskt.
Bästa låt: Ho Hey med The Lumineers. Upptäckte den ganska nyligen då en kollega tipsade om detta band. Sjukt bra låt!
Bästa musikaliska upptäckt: The Lumineers. Jag blir så glad när jag får musiktips som visar sig vara precis i min smak.
Mest sjungna låt på jobbet: Euphoria med Loreen. Det har avtagit lite, men nog sjunger vi allt fortfarande med när den spelas på radion.
Bästa cover: Miss Lis tolkning av Pugh Rogefeldts Här kommer natten.  Ruskigt bra!
Roligaste: Johan Glans live. Seriöst Sveriges bästa komiker. Det var inte en skrattfri stund.
Sorgligaste: Allt jobbigt som skedde i senaste säsongen av Downton Abbey. Stackars familj.
Mest oväntade: Jag gjorde en halvspontan resa själv till London. Det är STORT för att vara jag.
Härligaste vinst: Loreens otroligt välförtjänta Eurovisionvinst.  Det var outstanding. Faktiskt.
Största besvikelse: Fick inte se några spöken på spökvandringen. Var det för mycket begärt?!!
Nördigaste: Såg Skyfall på bio. Två gånger. Men det var den värd.
Coolaste: London!! Jag gick på övergångsstället vid Abbey Road och jag hängde utanför Coldplays studio. Need I say more!!
Nykomling: Telonius. Såklart. Totally fresh. Jag gillar honom.
Obehagligaste: När jag såg filmen Vi måste prata om Kevin. Den där Kevin alltså, jag fick rysningar. Förskräcklig unge.
Bästa köp: Min Iphone. Jag var motståndare först. Men jag är totalt omvänd. Love it.

Ja det var väl allt för den här gången. Gott nytt år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar