söndag 27 maj 2012

Euphoria!


Sådärja! Där satt den. Äntligen fick vi den vinst vi väntat så länge på. Och den var så sjukt välförtjänt. Vi hade verkligen ett fantastiskt bidrag med i Eurovision i år. Jag vet, det tycker vi svenskar att vi har varje år.  Men alltså, Loreen, TOP NOTCH!  Jag borde ha tröttnat på låten så mycket som den spelas men jag tycker fortfarande den är hur bra som helst. Och hela framträdandet; kläderna, koreografin, sången, scenen. Fantastiskt helt enkelt.

Jag och J försökte poängsätta själva och tippa topp 10. Vi tippade rätt vinnare, men i övrigt var vi ganska dåliga på att förutse resultatet.  Fast vi lyckades ändå placera tre andra länder också i topp 10, dock på fel plats. Men whatever.

Tänkte att jag skulle dela med mig lite av mina tankar kring bidragen:

Mina personliga favoriter förutom Sverige var Turkiet och Cypern.  Jag blev lite kär i han som sjöng Turkiets låt. Han var ju så söt. Och jag gillade låten, även om det kanske inte alltid lät så bra. Men ack så charmig han var. Cyperns låt var medryckande och bra. Den kommer förmodligen att spelas massor. Framträdandet var snyggt. Jag är väldigt förvånad över att den inte ens tog sig upp i topp 10.

Vad i hela friden hände med resten av Norden? Islands bidrag var ju väldigt bra. Och jag gillade Norges. Men det var det tydligen bara jag som gjorde. Sista plats för Norge hade jag aldrig gissat. Och vi hade tippat Island som tvåa. Weird. Vi har verkligen olika smak i Europa.

Är det bara jag som inte gillade rysstanterna och blev sjukt provocerad över att de lyckades bli tvåa? Fy vad jag muttrade. Visst, jättesöta tanter. Men det är en musiktävling, inte en söthetstävling. Nej, jag gillar verkligen inte såna där skämt-bidrag. Och hade de vunnit över Loreen hade jag varit rejält upprörd. Kanske bojkottat Eurovision i framtiden. Men lyckligtvis var de ju faktiskt inte i närheten.

Irlands tvillingar hade vi också tippat i topp 10. Men nej. Så fel vi hade. Men rackarns vad söta de är de där små överenergiska spillevinkarna. Fruktansvärda kläder dock, men de bjuder ju på show. De var värda mer.

Jaha, det var väl allt jag hade att säga om ESC 2012. Nu får vi vänta ett år på nästa som nu till vår glädje blir i Sverige. Och jag är så nyfiken på vilka programledare vi kommer att ha. Och så får man hålla tummarna för att de inte är stela och har dåliga skämt som alla ESC-värdar alltid brukar ha.

Låt oss avsluta med den söta turken:

1 kommentar:

  1. kattis ahlström heter hon ju! och det var anders lundin. vad jag minns :) fast det var inte tre, bara två så lite fel hade jag. tack för en fin kväll!

    SvaraRadera