tisdag 8 september 2015

Live at Heart

Gah! Jag har hemlängtan!! Varför ska det vara så långt till hemma?! Jag vill ha nån att krama. Suck.

Vi hade utbildningsdagar med jobbet nyligen och var bl a till Vadstena kloster och fick guidad tur. Guiden försökte värva nya nunnor. Funderade starkt på att ta chansen. Tänkte stanna där. Lika bra liksom, kommer ju ändå förmodligen att vara evig singel så då kan man väl lika gärna bli nunna och gå i kloster. Kanske är soft. Men nej, sen ångrade jag mig. Man kanske inte får titta på tv i klostret. Då funkar det helt enkelt inte för mig.

Jag har varit på festival igen också. Live at Heart. En massa artister/band var med. Inga kända dock. Men alltså, måste säga att det är väldigt kul att upptäcka ny musik. Det kan ju vara så att någon/något av de där artisterna/banden kommer att bli superframgångsrika i framtiden. Och då kan man säga att man såg dem live innan de ens var kända. Och det är ju lite coolt ändå. Så var det ju faktiskt för mig med First Aid Kit. Kul! Jag hade varit ambitiös och lyssnat igenom en spellista med de flesta av artisterna som skulle vara med på festivalen och valt ut de jag tyckte verkade värda att lyssna mer på. Jag lyckades välja rätt tycker jag. Det mesta av det jag såg var riktigt bra.

Fick några favoriter som jag tänkte tipsa om. Först ut, The String Contingent. En kille som spelade fiol, en tjej som spelade kontrabas och så den söte skotske killen som spelade gitarr (marry me!). Fantastiskt talangfulla människor. Otroligt bra var dom. Antar att man skulle kalla det för folkmusik. Men de finns ju varken på Spotify, I-tunes eller Soundcloud, bara på gammal hederlig cd-skiva. Så jag köpte en cd helt enkelt.


Mina andra favoriter var ett band med några mycket charmiga killar från Stockholm. Atlantic Francis heter bandet. Väldigt medryckande musik. De är roliga. De är söta. Sångaren har en lite Morrisey-aktig röst som jag gillar starkt. Lite indiefolkrock typ. Med bl a ukulele. What´s not to like?

Lyssna: https://soundcloud.com/atlantic-francis/where-do-we-run

Ett band som jag fastnade för snabbt redan vid snabb genomlyssning av spotifylistan var flora cash. Ett ungt par som gör fin mysmusik tillsammans. De verkade så rara och kära och jag blev lite smått förälskad i dem.

Lyssna: https://soundcloud.com/floracash/freakinlove

Sista tipset. En norsk tjej vid namn Renate Rubini. Lite jazzigt/bluesigt. Väldigt bra! Hon verkade vara en sån skön människa. Sjöng fantastiskt och var så rackarns cool. Och norskt mellansnack, jag gillart!


Ja och så var det förstås flera bra, men dessa var gräddan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar