söndag 16 mars 2014

MASH

Nu har jag äntligen gjort det. Jag har tagit mig igenom alla 11 säsonger av MASH. Varenda avsnitt är nu sett. Det tog några år men nu är det i alla fall gjort. Jag är stolt. Det kanske kan tyckas konstigt att jag tycker så mycket om en serie som gjordes innan jag ens var påtänkt. Visst, den är gammal och kanske inte håller samma mått av kvalitet som dagens serier. Lite småtöntigt ibland och kanske en aning för många moralkakor. Men ibland är det så klockrena skämt och citat i den där serien så jag kan inte annat än älska den. Och Hawkeye är en av mina absoluta favoritkaraktärer. Hade serien varit på riktigt och om jag hade råkat vara med på det där mobila armésjukhuset så hade jag sett till att bli kompis med honom. Inte sett till att bli kär i honom dock, det hade ju inte lönat sig så bra med tanke på att han är en sån rackarns casanova. Men han är väldigt rolig iaf. Tycker det är lite kul att Koreakriget, som serien utspelas under, varade i bara tre år men serien varade i hela elva år. Kanske hade man kunnat avrunda lite tidigare. Men jaja, det har iaf varit roligt att se alla dessa avsnitt.

Som en hyllning till denna serie, som är en av mina favoriter, så avslutar jag nu med några fantastiska citat. Vet att jag redan har delat med mig av dessa i tidigare inlägg, men det skiter jag i. Här kommer dom igen:

Hawkeye: Frank, you are 10 of the most boring people I know.

Hawkeye: You´re out of uniform soldier!
Nurse: Where?
Hawkeye: How about my place in ten minutes?

Henry Blake: Frank, whatever it is, just write it down and put it on my desk where I can´t find it.

Frank: I´m a pretty fair doctor myself. Ask any of my patients.
Hawkeye: We can´t dig people up just for that.

Hawkeye: I´m not sleeping. I´m inspecting the inside of my eyelids. 

Trapper, discussing the bible: I peeked at the end, Frank. The devil did it.

Hawkeye: Frank, if I could yawn with my mouth closed you´d have no idea how boring you really are.

Hawkeye: No thanks, I´m a happily unmarried man.

Hawkeye (to psychiatrist): Does the fact that you´re here mean that I´m not all there?

Hawkeye: It´s Frank´s birthday, I wonder how old he is. Let´s saw him in half tonight and count his rings.

Trapper: What can they do? Send us to the front?
Hawkeye: We´re at the front. Maybe they´ll put us in front of the front. 

Henry Blake: You have to speak up Frank. I´m not listening to you.


Brilliant!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar