fredag 21 november 2008

Första praktikveckan avklarad...snart är det jul!!!!

Allright! Då var första praktikveckan avklarad. Vilken glädjeyra! Bara tre veckor kvar. Hoppas det går snabbt. Så ok, dags att resumera veckan som gått.
Började alltså min praktik på Urologkliniken i måndags. Fick en rundtur och hängde lite i arkivet och sånt. Nya erfarenheter och nya intryck, men det var en ganska bra start på veckan ändå tycker jag.

På onsdagen kom dagen jag längtat efter så länge. Jag fick ha på mig sjukhusoutfit! Fatta hur bra läkare och sköterskor har det som får gå omkring i såna kläder varje dag. Det är ju hur skönt som helst! Som att springa runt i pyjamas ju. I love it! Men till min stora förtret så var det typ inga av sekreterarna som hade såna kläder. Och då vågade inte jag insistera på att ha det heller. Dom hade bara sin vanliga tråkiga kläder....jag fattar inte varför....när man får ha sjukhuskläder liksom. Det är ju typ bara för kläderna som jag har valt detta yrke....nästan.

Jaja, men på onsdagen iaf gick jag runt i mina scrubs och kände mig snygg, bekväm och viktig. Jag fick vara på mottagningen denna dag och hänga med sköterskorna och på olika undersökningar. Det var riktigt spännande, även om man fick se lite sånt man verkligen skulle vilja slippa se om ni vet vad jag menar(jag är ju trots allt på urologen). Men det var inget jag tillät mig stoppas av. Jag fick vara med på två cystoskopi-undersökningar. Sånt där när man går in med ett smalt instrument med kamera in i urinröret för att se hur blåsan ser ut. Det såg inte speciellt mysigt ut, I tell you! Sköterskan sa att det är lite skonsammare för tjejer för det är inte så långt som den där grejen ska in. Men vägen in för killar är ju en aning längre och krokigare...haha....stackars er killar! Fast det såg obehagligt ut för tjejer med. Oh dear, hoppas man slipper sånt. Sen skulle jag eventuellt få vara med på en prostataundersökning(hahaha, ja det är inte alla som får det). Och det kan jag säga, att det instrumentet var inte smalt. Och det skulle in på ett annat ställe....you now what I mean! Jag känner allmänt obehag över denna lärdom. Åh vad jag lider med er män om ni någon gång får prostataproblem....Huga! Nä fy, varför berättar jag sånt här. Men jag bara kände att resten av världen borde få veta. I vilket fall, jag slapp att se denna undersökning för den blev inte av. Nu lämnar vi detta snusk.

Dagen vi alla har upplevt idag har tyvärr inte varit en av mina mest givande dagar. Åh en sån tråkig och bortkastad dag. Har spenderat den på sjukhusets IT-support. Suttit och lyssnat på supportsamtal med folk som haft datakrångel, fikat med en massa tråkiga datakillar, hängde med en tekniker och bytte ut en scanner, fikade igen med en massa datakillar som pratade om whisky och sen surfade jag en stund och åkte hem. Spännande värre! Det enda bra med denna dag var att jag fick åka runt på sparkcykel(Weeeeeeee! Rally i sjukhuskorridorerna med vinden i håret)...och de två killarna jag hängde med var ju trevliga iaf. Men annars vill jag gärna glömma denna dag. Nu fokuserar jag på helg istället. Hurra!

Ikväll blir det filmkväll med Judith. Hoppas vi lyckas hitta en kanonerskanon-film bara. Och en massa göttigt svull. Jag är i desperat behov av det nu. Jag måste äta för att glömma. Inte nog med att dagen har varit trög....när man jobbar med en massa pappersarbete som sekreterare gör blir man allt för ofta drabbad av hemska skador....I´m talking about stupid ass-papercuts! Smärta! Det känns som fingrarna blir helt slice:ade liksom. Inte kul, inte kul alls. Vad har jag gett mig in i? Och jag som börjat äta apelsin och allt...fatta vad det svider när man får apelsinstänk i sitt papercut-sår. Pain, I Say!!!!

Nu måste jag se till att få bort min diskhög. Men en liten tanke till avslut bara:
Är det pensionärsvarning när man börjar använda cykelhjälm och sadelmuff? I hope not, because then I´m doomed!

1 kommentar:

  1. Haha, pensionärsvarning! Men återigen, det kanske är våra djupa livsfunderingar som gör att du uppskattar livet och lever efter mottot "safety first!"

    SvaraRadera