lördag 28 februari 2009

Bob

Det är lördag. Jag har inte gjort något vettigt på hela dagen i princip. Jag bara sitter här i min ensamhet och snorar...surfar....tittar på tv...äter. Men ganska så soft faktiskt ändå. Nu sitter jag och avnjuter lite skön musik av Bob Dylan. Vilket är få förundrat eftersom jag förr inte tyckte om honom speciellt mkt alls. Jag gillade inte hans gammalgubbe-röst och hans sega, tråkiga låtar. Men ändå fanns där ett intresse.

Min kusin lyssnade mycket på honom och tyckte han var jättebra och jag blev fast besluten att ta reda på vad som var så usla speciellt med denna Dylan. Så jag praktiskt taget tvingade mig till att börja lyssna på honom. Och visst, jag tyckte att vissa låtar var skapliga. Men fortfarande ganska tråkiga. Och fortfarande ocharmig röst. But whatever, jag fixade mig några skivor. Lyssnade väl inte jättemycket. Men efter några år började jag inse hur bra han faktiskt var. Hur bra han faktiskt är. Jag lyckades alltså tvinga mig själv till att gilla honom.

Nu är jag ett måttligt hängivet fan. Inte för mycket, absolut inte för lite. Just nu i skrivande stund har jag kommit in i en Dylan-period där näst intill allt som kommer ur min stereo är hans musik. And I like it!!!! Läser en bok om honom också. Mycket intressant. Kul att läsa om hur vissa album och låtar har blivit till. Om man lyssnar på texten till Rainy day women hör man ju redan där att den är ganska så starkt drogrelaterad. "Everybody must get stoned" liksom. Och så lyssnar man på helheten och inser att både Dylan och bandet måste vara skapligt högt i det blå under inspelningen. Ojojoj! Flying high! I boken står det att Bobban ville spela in musiken på en parkering med ett "salvation army band" för prova något annorlunda. Haha, tror inte att frälsningsarmén skulle ha gått med på att spela till den låten. Tydligen är det en i bandet som spelar bas och trumpet samtidigt, en i varje hand. Går det verkligen?

I alla fall, kul att läsa om det. Men det är ju såklart fel med droger! (måste ju tillägga det, sånt ska man ju inte stödja) Men det vet vi ju alla att den mesta pop/rockmusik som gjordes under 60-70-talet kom till under marijuanapåverkat tillstånd. Betyder inte att låtarna är dåliga för det. Vissa kanske. Jaja, nu lämnar vi drogdiskussionen. Don´t do drugs!!!! It´s bad for you!

Igår kväll hade vi lite mys hos mig med god mat och Så ska det låta (pensionärsvarning, I know). Ikväll blir det melodifestival och våfflor. Yey! Imorgon blir det skönsång på elimkyrkan. Och nu är det tid för att svulla av kakan som jag bakade i torsdags vid kl 21. Ja efter kl 22 måste det ju vara tyst i huset så då kan man ju inte gärna sätta igång med elvispen. Men kakan blev god iaf. Och ett Heroes-avsnitt satt ju som en smäck efter den ambitiösa bakningen.

"It´s all over now, baby blue" See ya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar