torsdag 5 november 2009

CT

Ajajaj, mitt stackars huvud. Det sprängs snart. Det liksom pulserar i skallen på mig. Fast nu är det ändå bättre än vad det var för ett tag sen så jag ska väl vara glad. Jag känner mig helt slut. Vet inte precis vad det beror på. Kan det vara att jag ätit för dåligt? Kan det vara för att jag förmodligen har varit lite spänd och småorolig hela dan? Eller är det utmattning av allt vätskeintag samt vätsketömning jag haft idag.

Det känns som jag inte gjort annat än druckit vatten och kissat idag. Kära nån, jag har nog producerat urin för en hel vecka. Men jag var ju så illa tvungen. Jag har nämligen gjort en CT buk idag. Det var en upplevelse. Först skulle man dricka asmycket vatten under fyra timmar innan undersökningen. Under dessa fyra timmar var jag åtskilliga gånger på toaletten och tömde blåsan eftersom den titt som tätt höll på att sprängas. Sen när jag väl kom till röntgen skulle jag dricka kontrastvätska. En hel liter utspritt på olika tider under 2 timmar. På dessa två timmar blev jag tvungen att tömma blåsan fyra gånger. Och det är inte bara småskvättar jag pratar om. Kära nån alltså, jag har aldrig druckit så mycket vatten och kissat så mycket på en och samma dag som jag gjort idag.

Kontrasten var skitäcklig. Det gick bra i början. Visst, det var äckligt men det gick. Men när jag hade ca två muggar kvar var det kämpigt att få ner det. Det blev många grimaser och kväljningar där. Undrar om allt folket runt omkring mig i väntrummet märkte det. Whatever. När jag väl fått i mig den äckliga drycken var det dags för undersökning. Jag fick en nål i armen där de skulle spruta in ännu mer kontrast. Sköterskan sa att när det sprutades in skulle jag bli alldeles varm i kroppen och så skulle det kännas som att jag kissat på mig. Det gjorde det. Men om man bortser från känslan av att man kissat på sig var det en ganska läcker känsla. Det kändes verkligen i hela kroppen. Coolt var det. Jag tycker det hela var en ganska spännande upplevelse faktiskt. Efter undersökningen var det dags att dricka en massa vatten igen. Och kissa. Håller fortfarande på med den proceduren. Men jag tycker ju att kontrasten borde ha lämnat min kropp nu efter alla toalettbesök så jag borde ju faktiskt kunna sluta nu. Jaja.

Sådär ja, nu har ni fått höra om den spännande upplevelsen. Kul va?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar