lördag 18 december 2010

18:e december

I lucka 18 tänkte jag ge en hyllning till film. Tänk så härligt det är att få dega ner sig i soffan och avnjuta en bra film. Det är mys på hög nivå. Eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska hylla filmen på rätt sätt så tänker jag helt enkelt bara göra en lång jobbig lista på alla mina favoritfilmer:

(Utan inbördes ordning)
Leon. Den bästa sommaren. The Usual suspects. The Boondock saints. The Notebook. The Darjeeling limited. Donnie Darko. Elisabethtown. Eternal sunshine of the spotless mind. Forrest Gump. Garden State. Juno. Lock, stock & two smoking barrels. The Machinist. The Graduate. Once. Pirates of the Caribbean (alla tre, Johnny äger!). The Prestige. Amelie från Montmartre. Virgin Suicides. Fight club. Inception. The Ice storm. Billy Elliot. Gilbert Grape. Inglorius basterds. Slumdog millionarie. Svart katt, vit katt. Young Victoria. Remember me.

Nu i tider som dessa är Love Actually min absoluta favorit. Fy vad kär man blir av den. Tänkte att jag skulle visa mitt favvoklipp därifrån här men det är tydligen helt usla omöjligt. Så ni får klara er utan. Men det är en så mysig film.

Tänkte att jag kunde bjuda på några sköna filmcitat också.

Den bästa sommaren

"I dag blir det nånting alldeles extra. Det blir bruna bönor med fläsk."

"Men det där ska vi naturligtvis råda bot på om du bara följer tre enkla regler när du är här. Först och främst så duscha aldrig längre än två minuter. Och för det andra så duscha aldrig varmt. Man duschar inte för att det är skönt, man duschar för att man ska bli ren."

"Sluta kläng på honom. Ser du inte att han är ledsen."

"Nänänä, inget trams här nu inte Mårten. Om du inte gör bålrullingarna på rätt sätt så kommer du att stanna i växten. Kanske du blir ännu mindre."

"Jaså, jaja. Normalt så är väl det här inget kvinnogöra. Men du har ju inte blommat ut än så vi får väl beteckna dig som något slags mellanting då."

"Jag vill bara att ni ska veta att jag..jag tycker ni är dom bästa sommarbarn jag någonsin haft. Men ni ska inte tro att ni är någonting för det inte."

Pirates of the Caribbean

"-Where´s Elisabeth?
- She´s safe, just like I promised. She´s all set to marry Norrington, just like she promised. And you get to die for her, just like you promised. So we´re all men of our word really...except for of course Elisabeth who is in fact a woman."

"-Who makes all these?
- I do. And I practice with them three hours a day.
- You need to find yourself a girl mate."

"- Why thank you Jack.
-You´re welcome.
- Oh not you, we named the monkey Jack."

"-There will come a moment when you will have a chance to show it. To do the right thing.
- I love those moments. I like to wave at them as they pass by."

" I´ve noticed lately, the Captain seems to be acting a bit strange...er"

"Now, where is that monkey? I want to shoot something."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar