lördag 12 december 2009

12:e december




Nu har jag avverkat både Mysteriet på Greveholm och Sunes Jul och känner att jag inte orkar ta mig an någon mer julkalander. Jag började titta på Jul i Kapernaum. Hade för mig att den var bra men kom inte riktigt ihåg vad den handlade om. Men när nån gubbe började sjunga alldeles i början på avsnittet fick jag nog och gav upp min julkalenders-nostalgitripp. Det är ju helt enkelt så att de var bra när man såg dem när man var liten...men inte nu. Greveholm motsvarade inte mina förväntningar jag hade sen jag såg den första gången. Däremot Sunes jul tycker jag fortfarande är hur skön som helst. Jag menar, med karaktärer som Rudolf och Håkan kan det ju knappast gå fel. Rudolf äger ju! Därför kära vänner bjuder lucka 12 på ett underbart citat från Sunes jul:

"Håkan: Pappa, jag är kissnödig!
Rudolf: Det hinner vi inte. Det får du göra i bilen."

Om jag skulle ha kissat i bilen skulle pappa ha fått nervsammanbrott.

1 kommentar:

  1. Sunes jul är den absolut bästa julkalendern som gjorts! Främst avsnitt 13 och 14. Tillsamamns har de allt; luciaavsnittet (13) har en fantastisk öppning i stallet, en arg rektor och ett fräckt avslut. Pepperkaksbakavsnittet (14) är också en tidlös klassiker, där vi främst minns pepparkaksdegen i håkans strumpor. Underbart.

    SvaraRadera